KOLEJ MATRIKULASI PERAK




Bismillah...Assalamualaikum korang!! Tahniah mana yang dapat masuk matriks! Ha siapa yang dapat matriks perak tu meh aku citerkan sikit pengalaman aku kat sini..

Aku dapat Matrikulasi Perak dekat Gopeng. Ha tersorok nun jauh dalam hutan belantara sana tu..hahaha.. Walaupun lokasi dia tersorok.. tapi guyss pemandangan dia.. Fuhh! Masyallah! Kalau waktu pagi tu.sejuk subuh dia tu lain macam beb. Macam dekat cameron hahaha.

Ok la proceed to hari pendaftaran.. waktu tu bulan puasa.. dengan jam lagi..yela berapa ribu pelajar daftar kan.. aku dapat blok seri teja..yang mana agak jauh dari dewan kuliah dengan bangunan tutorial..tapi taklah jauh mane pun..overje lebih..hahaha..

Bawaklah segala dokumen2 yang korang kalut sahkan tu..waktu daftar online dia kasi sekali blok dgn bilik korang..ha daftar kat blok korang tu.. kalau perempuan ada 3 blok. Kerian, Intan dan Teja. Lelaki pulak Seri Ipoh dengan Iskandar.

Lepas dah selesai daftar tu ha masuklah bilik kemas2 barang. Datang awal lagi better la sebab boleh pilih katil dengan meja study yg elok2 sikit hahaha. Ok cakaplah bye2 kat fam..salam mintak maaf dengan parents mintak restu dan doa depa..kita nak pergi berjihad ni..huhhu..

Dalam pukul 2, sesi orientasi start. waktu aku, orientasi 3 hari je..tapi yang sebernanya aku dengar sepatutnya seminggu. Waktu orientasi berkumpul la kami ramai2 dalam Dewan Seri Kinta or nama femes dia dewan ketuhar hahaha. Dahla panas, puasa pulak tu..Takyah nak mengeluh sangatlah..kesian lagi abang2 akak2 ajko korang yang kena handle uolls ni.

Dah lepas 3 hari..maka bermulalah kelas korang..hehehehe ni yg seronok nih..
Macam korang tahu sini ada Program Satu Tahun (PST) dgn dua tahun (PDT). Dua2 ni aliran sains tapi berlainan modul. Kalau akaun under PST.

Modul 1- Biology, Math, Chemis, Phys
Modul 2- Math, Chem, Phys, SC
Modul 3- Math, Chem, Bio, SC

Korang nanti belajar jugak Agama Islam, English, Dinamika. Koko pun ada tau. Srs wei pulun markah koko habis2 habisan. Nak full mark 10, masuk KAKOM.

Since 18/19 kita ada sistem MQA.. nak tahu? google la on ur own..Jadual korang tak padat sgt.. cuma kelas tutor lebih dari lecture. Kelas tutoran ni sebijik sama macam kelas dekat sekolah dulu.. lecturer2 diaaa fuhhh mantoppppzzz.. Tpi bagi aku lect math la yg bagi impak dekat aku.. Madam dgn sirrrr.. rindu lakk nak buat past year..

Kelas tutor aku paling the best! KElas M2T9.. pelajar laki dia unik2 belaka, pelajar perempuan dia ada yg gila2 ada yg sopan santun control ayu ja hahahaha..


Ok now bab belajar. Kuiz2 yang lecturer kome buat tu semua x jadi carry mark. Korang nanti assignment plus lab test dikira 60 percent. ha ni carry mark uolls. Final 40 percents.. Chiayok gais..

Mesti bosan baca aku bebel kan? Nah aku belnja gambar2 KMPK..


Ni attraction kmpk ni.. waktu siang


Ni waktu malam..serious lawa beb mcm dekat ict
                                                       
Anjung siswa. bangunan tu HEP.. apa2 masalah nak ke klinik or anything pergi sini

Kedai siswa.. tempat aku hbiskan duit elaun..macam2 ada..Terminal siswa, kedai buku, gym pun ada dekat area anjung ni..tapi lupa nak snap pic hahaha

Bangunan tutorial...

Library



Lecture Hall. LH paling best LH 5 la.. hahaah 


Kegigihan rakan2ku dari kubikel.. redah2 hujan bagai.ahahahah 4 FLat..

UFO
    
Kegigihan Farah mengambil fern yg rare utk assignment bio..
                                     
View dari Bilik Peperiksaan 

Date with Farah ke UFO..Ada macam2 atas tu.. pokok rambutan,ciku dll
Ok tujela setakat ni.. aku ngantok dah.. ni baru permulaan ja.. banyak lagi benda aku nak share.. tunggu next post plak ye.. Eh lupa.. aku ni sebagai org lebih tua.. ada sedikit advise ni..

NAK BERJAYA DI MATRIKS? IKUT PANTANG LARANG NI!!

Ok..ni semua hasil pengalaman aku.. aku dh serik..aku taknak adik2 sesat mcm AKU..

1. JANGAN MENIRU!  Jangan tiru kerja kawan.. mcm lab report..korang buat sendiri dengan sabar.Tak faham tanya lect or kawan. Then tolong2 sesangat jangan tiru latihan tutor or latihan2 past year orang lain..buat sendiri. Tak tahu, jumpa lect or tnya kawan2 yg bijaksana.

2. JANGAN MENGATA. Jangan pernah kutuk lecturer korang. Even diorang suka buat lawak hambar or diorang mengajar ke laut..jangn sesekali mengata belakang..ilmu x berkat..nanti time exam elok rasa boleh jawab..tiba2 otak blank..Ha itu means something wrong somewhere dgn keberkatan.

3. JANGAN MALU. Dont shy2 utk bertanya.

4. JANGAN MENANGGUH. Siapkan tutor cepat2, then plizzz kalau tak faham sesuatu tu..terus cepat2 jumpa lecturer or tanya kawan.. 


Wallahuallam..Bye...XOXO




















Comments

Post a Comment